vrijdag 3 januari 2014

Kikkererwtenmedaillons

Jarenlang experimenteren met ei (in de vegetarische periode), maizena, bloem, paneermeel, tofu, ... als mogelijk bindmiddel/basis voor stevige zelfgemaakte burgers (zonder vlees natuurlijk) leverde geen bevredigend resultaat op. De meeste pogingen draaiden uit op 'groenteprut' omdat de burgers/balletjes niet stevig genoeg waren of uit elkaar vielen tijdens het bakken doordat ze teveel vocht bevatten.

Ik heb er zo lang over gedaan om te ontdekken hoe het moet dat het voelt alsof ik een eeuwenoud geheim vertel, kostbaar overgedragen van generatie op generatie, gekoesterd als 'familiegeheim' door één of andere ondergrondse veganistische organisatie, maar het is zo simpel en wereldschokkend lekker dat ik het vandaag publiek maak! 

Het magische ingrediënt is (zoals de titel al deed vermoeden) kikkererwtenmeel.

De burgers/balletjes/medaillons die ik vandaag maakte smaakten vervaarlijk erg naar quorn of zelfs kip (alhoewel het moeilijk is om me nog te herinneren hoe dat juist smaakt). Deze bereiding lijkt trouwens erg op falafel maar je hebt geen verse kruiden nodig en je hoeft geen friteuse te gebruiken.

De basisbereiding voor dit soort burgers is altijd water + kikkererwtenmeel* + look + kruiden. De kruiden die deze mengeling uniek maakte zijn speculaaskruiden, shoarmakruiden, korianderpoeder, komijnzaad en zout. Ik heb ook nog fijngehakte ui toegevoegd. Het mengsel mag heel vloeibaar zijn - een beetje zoals cakedeeg - en je schept het best met een lepel in een pan met voldoende vet. Na een minuutje of 2-3 kan je de burgertjes omdraaien.

Snel klaar en heel lekker tussen pittabrood met frisse groenten en een pikant looksausje.

*Je kan ook met gedroogde kikkererwten werken. Die moet je dan eerst minstens een nacht laten weken zodat ze zacht zijn en nadien mixen zodat je een glad papje krijgt. Meestal hoef je dan geen water toe te voegen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten