zaterdag 4 januari 2014

tartex!!

De "Mexicaanse" variant.

Simon vindt het verschrikkelijk, ik ben er gek op.
Voor de geïnitieerden is deze groentenpaté wellicht een evidentie, voor de anderen vertel ik er even bij dat het te vinden is in de natuurvoedingswinkel in kleine doosjes of mini-blikjes, in verschillende smaken: champignon, kruiden, Mexicaans, Hongaars, pikant, ... Heerlijk op geroosterd brood, een iets gezonder snackje dan een hap chips en een instant inspiratieloos ontbijt! (Check die kop koffie en mijn electronische gazet!)

Tartex bevat voedingsgist en daarom schrijf ik er graag een kleine gezondheidsnoot bij: gistextract is niet gelijk aan MSG ofte monosodium glutamate (mononatriumglutamaat in het Nederlands). Gistextrat bevat wél vrij glutamaat. MSG en gistextract bevatten dus beiden glutamaat, maar zijn gemaakt van verschillende grondstoffen. Het is beter om glutamaat te vermijden als je een zwakke gezondheid hebt en/of weinig groenten eet.

Tartex past dus zeker niet in de categorie "gezonde voeding", maar een keertje zondigen moet kunnen, vind ik, zolang je maar voldoende en veel verschillende groenten eet.

2 opmerkingen: