zondag 31 augustus 2014

het 'ge eet niet genoeg groene groenten' gerecht

Ja, dat kreeg ik deze week naar mijn hoofd geslingerd... en terecht.

Ik moet bekennen dat ik te weinig echt groene bladgroenten verwerk in gerechten (kool, peterselie, andijvie, spinazie, ...). Het blijft vaak bij wat sla en andere rauwkost on the side. Vandaag maakte ik een gerecht met bijna uitsluitend groene ingrediënten, overcompenseren noemt men dat. De groenten in deze veganistische maaltijd komen trouwens allemaal uit den Delhaize dus het argument dat je om gezond te koken rare speciale ingrediënten nodig hebt waarvoor je naar obscure winkels moet is complete bullcrap. Wel moet ik vermelden dat de meeste biowinkels veel meer keuze hebben (soms ook minder maar dat is omdat ze vaak enkel echte seizoensgewassen verkopen) en dat de groenten daar vaak onverpakt verkocht worden en veel verser zijn.

Het gerecht dat ik maakte is losjes gebaseerd op een vegetarisch stroganoff recept dat ik ooit in een kookboek van een tante van een vriendin vond. De hoofdingrediënten van dat recept waren selder, champignons, oregano en zure room. Het werd geserveerd met gekookte rijst waaronder rauwe look en walnoten vermeng waren.

In mijn bereiding zitten dezelfde ingrediënten, met uitzondering van de zure room, die ik verving door een scheutje sojaroom. Ik serveerde het met een overschot volkorenpasta.


Ingrediënten:

een handvol champignons;
één grote tak selder (inclusief de bladeren!);
een halve ajuin;
een stuk gember (1 cm);
een teen look;
een eetlepel komijnzaad;
een eetlepel oregano;
een handvol broccoli;
sojaroom;
peper en zout.


Bereiding:

Laat kokos- of palmvet smelten in een stoofpot. Snij ondertussen de selder en de ajuin in stukken. schil de gember en hak fijn. Als het vet warm is gooi je de komijnzaden in het vet. Als de zaden meteen openbarsten is de pan heet genoeg en mag je de selder, ajuin en gember toevoegen. Zet het vuur wat zachter en laat alles bakken tot het wat glazig wordt.
Ondertussen kuis en snij je de broccoli de champignons in stukjes. Voeg dit bij de ajuin en selder samen met een scheutje water. Nu mag het deksel op de pot, laat het allemaal maar een paar minuutjes sudderen op een zacht vuurtje tot de broccoli klaar is.
Hak de selderbladeren fijn samen met een teentje look. Voeg dit op het einde toe, samen met een scheutje room, een eetlepel oregano en de pasta en roer even goed door. Eens afgekruid met peper en zout kan dit geserveerd worden... met wat sla (told you so), komkommer en rode ajuin bijvoorbeeld.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten