woensdag 10 september 2014

groen met worst


De gewone keuken heeft hier ook zijn plaats. Op de vraag 'Wat doe ik met die gigantische boerekool?' antwoordde Evelien deze week: 'Daar kan je lekkere puree mee maken.' En aangezien ik wel eens graag 'gewoon' eet (groenten, patatten, vleesvervanger) klonk mij dat als muziek in de oren.

Toegegeven, ik heb dit idee dus gepikt, maar ik wilde jullie dit gerechtje zeker niet onthouden. De worst die ik gebruikte is van het veganistische merk viana - ze maken veganistische gyros, kebab, worsten, steaks, ... gebaseerd op soja. Niet het meest gezonde om erg veel van te eten, maar mits voldoende afwisseling geen probleem. Die kant-en-klaar vleesvervangers zijn sowieso producten die ik heel erg zelden in huis haal, maar het is leuk dat ze bestaan, voor dié dagen...

Het slaatje is veldsla met ijsbergsla, komkommer, wat olie en gesnipperde peterselie en ui. Samen met de gestoomde broccoli krijg je zo lekker veel chlorofyl in je strot.

Ingrediënten van de puree:

2 rode aardappelen;
2 grote bladeren boerenkool;
wat geraspte muskaatnoot (naar smaak);
1 eetlepel biomargarine (bevat geen geharde plantaardige vetten);
zout en peper;
een halve eetlepel azijn.

Bereiding:

Spoel de aardappelen grondig, snij ze ongeschild in stukjes en doe ze samen met de gespoelde, gesnipperde koolbladeren in een kookpot met voldoende water en een snuifje zout. Laat 15-20 minuten koken tot de aardappelen zacht zijn. Giet het water af. Voeg de margarine en de overige ingrediënten toe en roer om zodat je een stevige puree krijgt.

En dan: snel opdienen en aan tafel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten