dinsdag 2 september 2014

spaghetti

Tomaten en wortelen eet je best warm (iets dat Evelien me vertelde). Rauw heb je daar, behalve voor de vezels, weinig aan.
Dit soort kleine feitjes dienen voor mij als een zachte leidraad doorheen mijn koken en kleuren mijn gerechten - zonder dat ik me erdoor laat beperken. Andere kennis vertaalt zich dan weer als regels, die je kan volgen of kan breken maar die echt aan de basis staan van je bereidingen. Zo zie je me bv. vaak pasta klaarmaken, terwijl dat eigenlijk weinig zinnigs bijdraagt. Ook aardappelen en brood zijn niet altijd nuttig, toch zeker niet in de hoeveelheden waarin wij (Belgen) gewoon zijn ze te eten. Te veel zorgt voor stevige constipatie! Let dus op dat je voldoende afwisselt en probeer je eigen lichaam aan te voelen!

Spaghetti is een klassieker voor al wie graag of niet graag kookt. Iedereen kent het, de meeste mensen vinden het héél lekker en toch maakt iedereen het op zijn eigen manier.


Dit is één van mijn varianten op spaghetti bolognese.

Ingrediënten:

1 ajuin;
1 teen knoflook;
1 rode paprika;
1/2 steel selder;
1 grote wortel;
1 klein handvol pompoen;
1 hete paprika (chili);
3 grote eetlepels tomatenpuree;
peper, zout, spaghettikruiden.

Bereiding:

Schil de ui en snij hem in ringen. Snij de selder in stukjes. Plet de look hak fijn. Snij de chili in stukjes (Voorzichtig! Niet in je ogen wrijven nadien). Verwarm ondertussen kokosvet/palmvet in een stoofpot. Voeg nadien alle gesneden ingrediënten toe en laat even op middelhoog vuur stoven tot de ajuin glazig begint te worden.
Snij de paprika, de wortel en de pompoen in blokjes en voeg toe.
Laat alles op een laag vuur een tiental minuten sudderen of tot de wortel en de pompoen zacht worden. Voeg dan pas de kruiden en tomatenpuree toe. Laat op heel laag vuur nog een kwartier langer sudderen - voeg eventueel wat vocht toe zoals wijn of gewoon water als de saus te droog wordt.

Ondertussen kook je de pasta - volg de aanwijzingen op de verpakking.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten